ספר משלי העוסק במוסר ובחוכמה מכיל פתגמים ומאופיין בלשון שירית. הספר נחתם במזמור המוכר "אֵשֶׁת חַיִל" (פרק לא פסוקים י-לא). זהו שיר הלל לאישה רבת פעלים וברוכת כישרונות. השיר בנוי באקרוסטיכון לפי סדר הא"ב, ומונה את שבחי האישה ומאפייניה. המהלכים להלן מציעים ללמוד את פסוקי המזמור מתוך בחינת תחומי העיסוק הנרחבים של הדמות המתוארת במזמור, ובחינת ממד השלמות המאפיין את השיר ואת הדמות המתוארת בו.
(פסוקים יא-יב)
"גְּמָלַתְהוּ טוֹב וְלֹא רָע" (יב) – זו רבקה אמנו, שגמלה ליצחק בשעה שמתה שרה אמו.
"דָּרְשָׁה צֶמֶר וּפִשְׁתִּים" (יג) – זו לאה אמנו, שקיבלה את יעקב בסבר פנים יפות, שנאמר: "וַיָּבֹא יַעֲקֹב מִן הַשָּׂדֶה בָּעֶרֶב וַתֵּצֵא לֵאָה לִקְרָאתוֹ וַתֹּאמֶר אֵלַי תָּבוֹא כִּי שָׂכֹר שְׂכַרְתִּיךָ…" (בראשית ל, טז), לפיכך זכתה ויצאו ממנה מלכים ונביאים.
"הָיְתָה כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר" – זו רחל אמנו, שהיתה מתביישת על הבנים בכל יום. לפיכך זכתה ויצא ממנה בן שהוא דומה לספינה שהיא מלאה כל טוב שבעולם, כך יוסף נתקיים כל העולם בזכותו, וכלכל את העולם בשנים של רעב.
(עיבוד. מתוך: מדרש משלי בעריכת שלמה בובר, פרשה לא, סימן ל)
- על פי המדרש – לכל אחת מאימהות האומה מיוחס מעשה של חסד כלפי בעלה או כלפי בנה.
בחרו שתיים מהן, והסבירו את הקשר בין מעשיהן לבין הפסוק המיוחס להן במשלי פרק לא.
(פסוקים י-יא)
"אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא" – זו היא התורה.
"וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ" – שהיתה לִפְנַי וְלִפְנִים (במקום המקודש ביותר), וזכה משה והורידה למטה לארץ.
"בָּטַח בָּהּ לֵב בַּעְלָהּ וְשָׁלָל לֹא יֶחְסָר" – שלא חסר בה דבר.
(עיבוד. מתוך: מדרש משלי בעריכת שלמה בובר, פרשה לא, סימן י)
- המדרש מפליג בפרשנות, ויוצא מהרֵאַלְיָה אל האָלֶגוֹרְיָה. לפי המדרש, מי היא אשת חיל? ומה ניתן ללמוד מכך על גישתם של חז"ל כלפיה?
(פסוק ל)
היופי הוא המראֶה של האישה, והחן הוא ההרגשה החיובית המושכת שנגרמת בשל היופי. הֶבֶל הוא דבר בלי תוכן ובלתי חשוב, חולף כמו הרוח. המראה החיצוני המושך של האישה איננו חשוב, קובע המזמור, משום שהוא חולף ואיננו. ערכה האמיתי נבחן, על פי המשך הפסוק, ביראת ה' – אמונתה הדתית או דרכה המוסרית.
מבוסס על: שמעון אחיטוב, מקרא לישראל – משלי, י-לא, 2012, עמ' 604. © כל הזכויות שמורות להוצאת ספרים עם עובד.
- כתבו בלשונכם את הקביעה המנוסחת בפסוק ל. האם אתם מסכימים עם קביעה זו? למי לדעתכם יש להפנות את המסר הזה – לנשים או לגברים?
(פסוק י)
אשת חיל היא אישה בעלת עוצמה המתבטאת במִרצה. זו אישה אמידה, הצוברת רכוש תודות לעבודתה, והיא בעלת כישורים ומידות מוסריות – חרוצה, חכמה, נדיבה ויראת ה'. לאור ייחוסו של הכינוי "אשת חיל" לרות המואבייה, יש המזהים גם את אשת חיל במשלי עם רות ומוצאים ביניהן קווים משותפים: נאמנות למשפחה, נדיבות ועוד. אך סביר יותר להניח שלפנינו דגם של אישה אידיאלית, ולא אישה שהיא דמות היסטורית.
מבוסס על נילי שצ'ופק, עולם התנ"ך – ספר משלי, 2002, עמ' 212, דברי הימים – הוצאה לאור. © הזכויות בעולם התנ"ך שמורות לד"ר יהודה עתי
- ביטוי זה רווח מאוד גם היום. לאילו נשים בחייכם מתאים הכינוי "אשת חיל" ולמה?
(פסוק כה)
האומנית מתארת את בתה הלוחמת בעזה במבצע "צוק איתן", כשפניה צבועים בצבעי הסוואה צבאיים. בידה האחת היא אוחזת במראה, ובידה השנייה היא מושחת את שפתיה בשפתון. היצירה מעלה את השאלה האם לפנינו דימוי של נשיות המבצבצת מתוך אותה משמעת שוויונית הקיימת בצבא, או להפך – נשיות שמושתקת ומשוטחת תחת אותו סדר גברי.
היצירה הוצגה בתערוכה בשם "אשת חיל", אוצרת: סיגל קהת-קרינסקי.
- ביצירה מוצגים קונפליקטים וניגודים כביכול, המצטברים זה על גבי זה – חיילת במדים מתאפרת, חיילת שפניה מרוחות בצבעי הסוואה מלחמתיים, חיילת מתאפרת כשעל פניה צבעי הסוואה מלחמתיים.
בין אילו פסוקים במזמור נמצא ניגודים דומים בנוגע לתכונותיה של "אשת חיל"?
(פסוק לא)
"אשת חיל" בלחן מקורי ובביצוע הדס פל ירדן. מילות הפיוט מתוך ספר משלי פרק לא.
מתוך המופע "דברי שיר" שנערך בירושלים, 2014.
בשיר אשת חיל יש 22 שורות, וכל שורה פותחת באחת מאותיות האלף-בית לפי הסדר: אשת חיל / בטח בה / גמלתהו טוב / דרשה צמר… מבנה כזה נקרא אקרוסטיכון. האקרוסטיכון הוא אחד הקישוטים של השיר, והוא גם עוזר לשיר לשמור על שלמותו. הוא מסייע לאנשים ששרים אותו לזכור את סדר השורות. השיר "אשת חיל" מושר עד היום בבתים רבים בלילות שבת לפני הסעודה.
- למזמור "אשת חיל" לחנים רבים בקהילות ישראל. אתם מוזמנים להיכנס לאתר הפיוט ולבחור את הביצוע המועדף עליכם למזמור.
(פסוק כג)
בימי קדם שער העיר היה המקום שבו התנהלו חיי המסחר והמשפט. בעלה של אשת החיל יושב בשער בחברת זקני הארץ. הוא נמנה עם הנהגת העיר, ויש שיאמרו – משמש כשופט. שמה הטוב של אשת החיל ותרומתה הרבה לפרנסת המשפחה מפארים גם את בעלה, והוא מתפנה לעבודה בהנהגה הציבורית וזוכה להערכה רבה.
- בעולם העתיק, אילו פעילויות התרחשו בשער העיר? האם הנשים היו שותפות להן?
(פסוקים יד-טו)
האישה האידיאלית העומדת בלב המזמור מוצבת ביחס מעניין בין פנים הבית לבין החוץ. הבית היה מקומה המסורתי של האישה בעולם העתיק. אשת החיל חורגת מתפיסה זו. לצד אריגת הבדים ומילוי משימות הבית, היא מוצגת כעוסקת במסחר ומושווית לאוניית מסחר המעבירה סחורות, חקלאות וצדקה, לכן יש המפרשים כי המזמור משרטט את דיוקנה של אישה מהמעמד הגבוה, אולי אפילו מעמד המלוכה.
- מצאו פסוקים במזמור המדגימים את תפקידיה של אשת חיל בבית ומחוצה לו, כפי שכותב המזמור ראה אותם.
(פסוקים כא-כב)
צבעי הבגד נחשבו לסממן יוקרה בעולם העתיק, ובני האצולה התהדרו בהם כסמל למעמדם. צבע הארגמן הופק מגופו של חילזון הארגמן, השוכן לחופי הים התיכון. צבעו היה כנראה כחול-סגלגל.
הצבע הופק מבלוטת צבע תת-זימיות של כמה מיני חילזון ימי מסוג ארגמון. תעשיית ייצור הארגמן נחשבה למומחיות פיניקית, ומתוארת בכתביהם של מחברים בעולם הקלאסי כמו פיליניוס הזקן. בנוסף לעדויות ההיסטוריות נמצאו גם כמה עדויות ארכאולוגיות של תעשיית הארגמן. בערים צור וצידון התגלו מצבורים של קונכיות ארגמן שבורות ומרוסקות. גם בארץ ישראל נמצאו קונכיות שבורות ומתקני בישול בתל שקמונה, בדור, בעכו ובמקומות נוספים לאורך הים התיכון.
- על סמך הקטע, מה אפשר לומר על מעמדה של האישה הלובשת "שֵׁשׁ וְאַרְגָּמָן" ?
אתם מוזמנים לקרוא עוד על תהליכי הפקת צבע הארגמן.
(פסוק יט)
אשת החיל מתוארת בשיר כאישה חרוצה, שעוסקת בעיקר במלאכת טוויית החוטים ואריגת הבדים. היא משיגה את חומרי הגלם (צמר ופשתים) להכנת הבדים, טווה חוטים ואורגת בדים, ואחר מוכרת את הסחורה שייצרה. הטווייה והאריגה היו בעת העתיקה מלאכות נשיות מובהקות.
כדי לארוג אריג דרושות לפחות שתי מערכות חוטים: מערכת חוטי השְׁתִי המשמשת בסיס לאריגה וחייבת להיות מתוחה, וחוטי הָעֵרֶב המוכנסים בניצב למערכת המתוחה. כדי לארוג יש צורך במכשיר נול למתיחת חוטי השתי, ובמשקולות למתיחה.
- חזרו לפסוקים – אילו מהם מתארים שלבים מקדימים למלאכת האריגה, ואילו מהם מתארים את התוצר הסופי?
(פסוקים כא-כב)
צבעי הבגד נחשבו לסממן יוקרה בעולם העתיק, ובני אצולה התהדרו בהם כסמל למעמדם. לאשת החיל מיוחסים בפסוק שני צבעים: "שָׁנִי" (אדום כהה עז), צבע יקר המופק מתולעת השני, וצבע הארגמן (כנראה גוון עמוק של כחול), המופק מחילזון הארגמן.
בתערוכה "אל עומק התכלת" המוצגת במוזיאון ארצות המקרא, ניסו להתחקות אחר הפקת צבע נוסף, צבע התכלת, בעת העתיקה, שהופק כנראה מאותו חילזון ממנו הופק גם צבע הארגמן.
הקדמונים דימו את התכלת לצבע הרקיע, מקום מושבה של האלוהות. אולי משום כך נצטוו בני ישראל לכסות את ארון הברית ואת כלי המשכן בבדי תכלת ולקשור לכנף בגדיהם פתיל תכלת שיזכיר להם את האל ואת מצוותיו.
- באילו סמלים בתרבות היהודית-ישראלית מופיע צבע התכלת?
קרדיט: תערוכה "אל עומק התכלת" מוזיאון ארצות המקרא ירושלים, 2018
(פסוק יד-טו)
האם הטקסט הוא שיר הלל המכבד את אם המשפחה ומכיר לה תודה על פועלה המוערך או שהוא שיר אנטי-פמיניסטי המונה בפני האישה את מטלותיה בבית, מזכיר לה את עבדוּתה בשירות משק הבית ומציב לה מודל בלתי אפשרי?
- שתי הדוברות מציגות גישות שונות לשיר "אשת חיל". מה הן הגישות? האם לרקע של כל אחת מהן יש השפעה על עמדתה?
קרדיט: מטח.
(פסוק כט)
הסרט "אין לי מושג איך היא עושה את זה" הוא עיבוד לרב המכר של אליסון פירסון. כמו בספר, הסרט מלווה את המאמצים של הגיבורה קייט (שרה ג'סיקה פרקר) – אשת איש, אם לשני ילדים קטנים ואשת קריירה – לתמרן בין שלוש החזיתות.
- אילו משימות ממלאת האישה המודרנית ואילו האישה במקרא? התאימו בין שני פסוקים לפחות לבין גרסתם המודרנית.
קרדיט: טריילר "אין לי מושג איך היא עושה את זה" / סרט סרט, 2011
(פסוקים יט-כב)
ייצור האריגים היה כרוך בעבודה רבה ובמיומנות רבה, כפי שנאמר: "כמה יגיעות יגע אדם הראשון עד שמצא בגד ללבוש: גזז ולבן (כבס) ונפץ (סרק) וטווה וארג ואחר כך מצא בגד ללבוש" (תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף נח עמוד א). בשל כך היו האריגים יקרים לבעליהם והם השתמשו בהם שוב ושוב. גם היום עדיין יש מקומות בעולם שבהם אורגים בעבודת כפיים.
- אילו עבודות מתוארות בסרטון?
קרדיט: Making Rugs By Hand/ TheRugCompany, 2010